Прекъсване на връзките с Русия в ядрения сектор ще е катастрофа за българската АЕЦ "Козлодуй", заяви председателят на Агенцията за ядрено регулиране (АЯР) Цанко Бачийски по време на годишната конференция на институцията. Евентуални санкции от Европейския съюс (ЕС) ще засегнат износа на отработеното ядрено гориво, но и ще се отразят на всички планове да експлоатираме централата още 30 години, тъй като проектът е руски. Те могат да бъдат извършени само в сътрудничество с главния конструктор и проектант - "Росатом".
България не е единствената държава в ЕС в това положение и Бачийски не очаква задълбочаване на санкциите в тази насока. "Следим внимателно ситуацията", категоричен е той.
На този етап войната в Украйна не влияе върху работата на ядрената ни централа. Системите за безопасност в централата например са украински и сътрудничеството продължава. Контактите и с "Росатом" са запазени.
Още от 2014 година България не ползва маршрутите през Украйна за пренос на ядрено гориво, каза още Бачийски в отговор на въпрос на Investor.bg. Изработен е сигурен маршрут (с кораби), който дори се използва за транзит за Словакия и Унгария. През миналата година агенцията е издала 2 разрешителни за транзит на ядрен материал, както и 2 разрешения за внос и 1 за износ на ядрен материал в страната, се вижда от годишния отчет.
Но България не е изнасяла отработено ядрено гориво заради ниското ниво на р. Дунав, стана ясно по време на дискусията.
Единственото отражение на войната в Украйна е по-трудното намиране на застрахователи. България е получила дерогация руски кораби да влизат в български пристанища в 9-ия санкционен пакет на ЕС, което е от значение за трансфера на ядрено гориво.
Проблем с горивото за АЕЦ "Козлодуй" няма - централата е обезпечена с руско гориво до 2027 година за VI блок, а за V блок - за едно зареждане през тази пролет, тоест работата е обезпечена до април 2024 година. Ако междувременно алтернативното гориво не получи лиценз, V блок има разрешение да работи с руския тип гориво за VI блок и може да бъде прехвърлено от тези количества. Така средно централата е обезпечена с гориво до около 2026 година.
Нещо повече, има издадени разрешения на всякакви нива за нови доставки на гориво от ТВЕЛ до 2025 година и ако те бъдат осъществени, гориво за АЕЦ "Козлодуй" ще има до 2034 година. Ситуацията обаче е много динамична и затова се водят разговори за алтернативни доставки.
Няма да правим никакъв компромис с безопасността, категоричен беше председателят на агенцията по повод лицензирането на горивото на Westinghouse и опасенията, че през 2024 година V блок може да остане без гориво. "Всичко останало е проблем на лицензианта", каза той.
В отчета за 2022 година от АЯР посочват още, че липсват последващи действия за продължаване на процедурата по развитие на нови ядрени мощности както на лицензираната през 2020 година площадка за 7 блок на АЕЦ "Козлодуй", така и за АЕЦ "Белене".
Проектната компания АЕЦ "Козлодуй - Нови мощности" трябва да внесе искане за разрешение за проектиране, за да продължи работата по нов блок в съществуващата ни централа.
През миналата година е имало 4 експлоатационни събития в АЕЦ "Козлодуй", които обаче са без значение за ядрената безопасност. Броят им е близо до средния през последните години, което е показател за устойчивост, коментира Бачийски.
Ядрената ни централа се експлоатира спрямо нормативните изисквания, категоричен беше още той.
Проверките на АЯР не са показали проблеми с безопасността и радиационната защита. "Естественият радиационен фон не е повлиян от експлоатацията на ядрените съоръжения у нас", категоричен беше Бачийски. В своето изложение той обърна внимание на липсата на кадри за сектора, която се очертава в следващите години.
Включването на малките модулни реактори в българския енергиен микс може да стане само в рамките на международно сътрудничество. В АЯР има сформиран екип, който да извърши анализ на предизвикателствата, които носи тази нова технология.


Туристическият сезон във Варна е застрашен
Как ще работи пункта за карти за градския транспорт във Варна по празниците?
Ще има ли мир в Украйна преди Коледа?
Ето колко струват живите елхи във Варна
Чистят 70 дерета, канали, канавки във Варна
Дубай с нова крачка към превръщането си в център за хедж фондове
Билтън: Еврото остава подценено
Прокурор: Юн е търсил конфликт със Северна Корея, за да обяви военно положение
Как контекстът се превърна в новата сила в медийната епоха
Тръмп за стрелбата в университета Браун, Австралия и атаката в Сирия
Land Rover пуска Defender в чест на Уинстън Чърчил
Изкуствен интелект направи кола от две скици
Надеждно и по-евтино: производители отново променят подхода си
4 кросоувъра за по 20 000 евро, които са добър вариант за зимата
Volkswagen ще затвори завод в Германия за първи път от 88 години
Опашки от пенсионери в първия "Магазин за хората"
Украйна се бори да запази икономиката си жива
Земетресение с магнитуд 4,2 в южния турски окръг Хатай
„Полицай на годината“: Жандармеристът Иванов, извадил от автомобил, паднал в реката, жена
7 души, сред които и полицаи, са обвинени за участие в организирана престъпна група
преди 2 години До: khao - руснаците не само дават гориво, но и сертифицират реакторите тяхно производство. Предлагам ако останем без енергия, такива *** като тебе да ги вкараме в мините, където да копат въглища на 12-часови смени !!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Много ми е чудно кой ще сертифицира след няколко години отново реакторите за по нататъшна работа отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години сега всички 4ри хилядници ще се активизират като за последно... последен гърч на местните предатели за ***! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години А "ГОЛЕМИЯТ побелял сахиб" брои пачки $... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Ами нали това е целта на занятието? Цяла юропа си свали панталоните, за да накаже Жужето. Защо ние да оставаме по-назад? И тецовете ще си затворим. Само и само Жужето да бъде наказано. отговор Сигнализирай за неуместен коментар